עמוד:5

5 גילויים : מבוא לחוברת ״גפרורים״ | © כל הזכויות שמורות למטח העבודה ברוב היחידות נעשית בשלושה שלבים : מבוא, חקירה ודיון מסכם . להלן פירוט של כל שלב ושלב : 1 . מבוא – זהו השלב שבו המורים מציגים את המושגים הדרושים לביצוע הפעילויות ביחידה ומנהלים דיון, ורצוי שינהלו את הדיון עם הקבוצה כולה . במקומות שבהם מומלץ לקיים את השלב הזה מופיע הסמל . לעיתים אין צורך בשלב הזה והמורים יכולים להחליט, לפי שיקול דעתם, אם אפשר לתת את הפעילות לתלמידים בלי הקדמה כלשהי . 2 . חקירה – לעבודה המשותפת של התלמידים יש תפקיד מכריע בשלב הזה . התלמידים עובדים בקבוצה, ותפקיד המורים מצטמצם ל"הנחיה סמויה" עבור תלמידים הנתקלים בבעיה . מומלץ למעט במתן רמזים ולהשתדל להדריך את התלמידים בעזרת שאלות ולא על ידי מתן תשובות ישירות . חשוב שהמורים יכירו בערך של הגישות השונות שהתלמידים מעלים ויימנעו מלכוון אותם לפתרון יעיל או רצוי . פתרון יעיל פחות, שהתלמידים בונים ומציגים בעצמם, עדיף על פתרון "אלגנטי", "פתרון בית ספר", המוגדר כפתרון הבלעדי לפעילות הנתונה . 3 . דיון מסכם – המורים מרכזים את התוצאות ואת המסקנות שהסיקו התלמידים בשלב החקירה . המורים מובילים את התלמידים להסיק עוד מסקנות ולנסח הכללות, משווים בין דרכי הפתרון השונות ושואלים שאלות נוספות . כשאין מספיקים לסכם פעילות בשיעור אחד, מומלץ להתחיל את השיעור הבא בדיון המסכם של הפעילות הקודמת . בתחילת כל יחידה חדשה מובאות הערות כלליות, ובהן תיאור של הפעילויות ביחידה או הערות הנוגעות לה וכן הצעות לניהול שלב המבוא . בסוף כל יחידה מובאות הצעות לניהול שלב הדיון המסכם והצעות לשאלות נוספות . הערות נוספות לעבודת המורים : • בכל פעילות מומלץ לאפשר לתלמידים להשתמש במחשבון . חישובים ארוכים עלולים למנוע מהתלמידים להשיג מטרות אחרות . • במדריך הזה מובאים רק חלק מהפתרונות האפשריים לפעילויות, וחשוב לקבל גם פתרונות אחרים . • שימו לב : לעבודה בחוברת הזאת דרושים גפרורים . אנו ממליצים לספק לתלמידים מספר רב של גפרורים בכל הפעילויות . • בפעילויות הגאומטרייה יש להנחות את התלמידים לעבוד בשני שלבים : להשתמש בגפרורים ולבנות ( על השולחן ) את הצורות הנדרשות בפעילות, ורק לאחר מכן לסרטט את הצורות שהתקבלו בבנייה על רשתות הגפרורים שבחוברת . • בסוף החוברת לתלמיד מצורפים דפי רשתות המיועדים ליחידה האחרונה, "סדרות" ( עמודים 31 - 34 ) . כדאי לצלם עבור התלמידים עותקים מדפים אלה למקרה שיזדקקו להם גם ביחידות אחרות ( עמודים 4 – 17 ) . רעיונות נוספים ותגובות בכתב יתקבלו בברכה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר