עמוד:92

פינת הבלש בסדרה של יאיר גודל הקפיצה משתנה לסירוגין : מוסיפים ,2 מחסרים ,1 מוסיפים ,2 מחסרים 1 וכן הלאה . דרך נוספת לתאר את החוקיות בסדרה היא כשתי סדרות של מספרים עוקבים השזורות זו בזו, ואז אפשר לומר שכל מספר בסדרה גדול ב- 1 מהמספר הנמצא 2 מקומות לפניו . כשהתלמידים בוחרים את הסדרה המתאימה לכל תיאור, הם פוגשים דרכים לתאר סוגים שונים של חוקיות במילים . שימו לב לכך שלסדרה של יאיר מתאימים שני תיאורים . אפשר להרחיב את הדיון על הסדרות של שימי, של דודי, של נתי ושל יאיר ולעודד את התלמידים למצוא תכונות נוספות המאפיינות אותן . למשל בסדרות של שימי ושל נתי יש מספרים זוגיים בלבד, ואילו בסדרות של יאיר ושל דודי יש גם מספרים זוגיים וגם מספרים אי-זוגיים . בסדרה של שני המספרים "גדלים" בקצב המהיר ביותר . הסדרה של יאיר היא היחידה שבה אותו מספר מופיע יותר מפעם אחת . בפעילויות הבאות יפגשו התלמידים סדרות בעלות חוקיות דומה לסדרות שפגשו בפעילות הזאת . ההתנסות בסדרות בפעילות הפתיחה תעזור להם להתמודד עם מציאת חוקיות בסדרות וכן עם ניסוח החוקיות במילים . בפעילויות שב עמודים ,41 ,52 ,122 ,133 ,141 185 ו- 193 נתונות סדרות מספרים, והתלמידים מתבקשים להשלים את המספרים הבאים בסדרה ואת תיאור החוקיות . בכל הפעילויות האלה יש בדיקה עצמית : מעל אחד המספרים שצריך להשלים יש ציור של פרפר, ואותו פרפר מופיע גם בעמודים הבאים כשלידו המספר המתאים . בכל הפעילויות האלה נתון רמז המכוון לחוקיות המתאימה . בסדרות חשבוניות ( סדרות בקפיצות שוות ) או הנדסיות ( סדרות שבהן כל מספר הוא מכפלה של המספר הקודם במספר קבוע ) , החוקיות כבר מנוסחת באופן חלקי, ועל התלמידים לקבוע אם הקשר בין כל שני מספרים סמוכים הוא חיבורי או כפלי ומה ההפרש הקבוע או המנה הקבועה . דוגמאות : עמוד 41 4 5 3 . . . , , , 4, 2, 4 5 3 . . . , , , 4, 2, יאיר יאיר 1 - 1 - 2 + 2 + פפ יי ננ ת הבלשת הבלש המשיכו את הסדרה והשלימו את החוקיות שלה . מעל איזה מספר הפרפר מרחף ? חפשו אותו בעמודים הבאים ובדקו את תשובתכם . . . . , , 24, 12, 6, 3, חוקיות הס ד רה : כ ל מ ס פ ר מ ה מ ס פ ר של פנ יו . ב- / פיגדול / קטן 192 96 48 2פיגדול 92

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר