עמוד:82

ג . בעיות רב-שלביות תלמיד ג : מה הייתה העלות הכוללת של הטיול ? 10,600 = 40 × ( 35 - 100 + 200 ) עלות הטיול הייתה 10,600 שקלים . תלמיד ב ותלמיד ג למעשה פתרו בדרך דומה – בעזרת שלוש פעולות חשבון – אולם תלמיד ב כתב שני תרגילים ותלמיד ג כתב תרגיל שרשרת . לעומתם תלמיד א פתר את הבעיה בעזרת 4 פעולות חשבון . איזה תרגיל שרשרת מתאים לדרך הפתרון של תלמיד א ? ב פעילות 7 כדאי לשים לב לכמה קשיים שעלולים לעלות בעת פתירת הבעיה : • המחיר של כל קופסת עוגיות היה גדול ב- 4 שקלים מהמחיר של כל קופסת ממתקים - 8 שקלים . לכן המחיר הכולל של שתי הקופסאות הוא 20 שקלים ( 20 = 8 + 4 + 8 ) , ולא 12 שקלים, כפי שחלק מהתלמידים עלולים לחשוב בטעות . • השאלה בבעיה היא כמה קופסאות קנה רפאל בסך הכול ולא כמה קופסאות מכל סוג הוא קנה . לכן חשוב לוודא שאחרי שהתלמידים מגלים שהוא קנה 5 קופסאות מכל סוג ( 5 = 20 : 100 ) , הם עושים גם את החישוב הסופי ומוצאים שרפאל קנה 10 קופסאות בסך הכול . בטבלה שב פעילות 8 כל שורה היא למעשה בעיה רב-שלבית המצריכה גם חישובים בשברים . מכיוון שהתלמידים טרם למדו את הנושא של מכנה משותף, השברים שבבעיה הם בעלי מכנים שווים כדי להקל עליהם לעשות חישובים . הינה הטבלה המלאה : זמן ההכנהחישובההפתעות שהכיןהתלמיד 2 הפתעות גדולות יוסי ו- 2 הפתעות קטנות 6 הפתעות קטנות מתי והפתעה גדולה אחת 5 הפתעות גדולות חיים והפתעה קטנה אחת 3 הפתעות קטנות יהודה ו- 3 הפתעות גדולות 2 שעות 4 שעות 3 שעות 1 2 שעות 4 6 2 4 4 3 2 1 2 + 84 = 4 דד וגוג ממ הה 2 = 4 3 1 6 + 94 = 14 2 = 44 3 5 1 + 164 = 4 4 = 4 3 3 1 3 + 124 = 4 3 = 4 82

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר