עמוד:73

ב . בעיות דו-שלביות שימו לב : הבעיה ב סעיף א ב פעילות 2 היא יוצאת דופן – היא היחידה המורכבת משני מבנים כפליים . כל הבעיות האחרות ב פעילויות 1 – 3 מורכבות ממבנה חיבורי וממבנה כפלי . בפעילויות הראשונות של היחידה מעל כל מספר בתרגילים שהתלמידים משלימים יש מקום לכתוב את הכינוי המתאים : תרגיל : = : ההקפדה על כתיבת הכינויים מיועדת להרגיל את התלמידים לשים לב לתפקיד של כל מספר ולאופן שבו הוא מסייע לפתור את הבעיה . בבעיה ב סעיף ג ב פעילות 1 ובבעיה ב סעיף ב ב פעילות 2 אחת הבעיות החד-שלביות היא בעיית השוואה . בבעיות מהסוג הזה הנתון בנוגע להשוואה ( ב- או פי כמה מספר אחד קטן או גדול ממספר אחר ) הוא ערך מספרי שאין לו כינוי . מטרת פעילות 1 היא להרגיל את התלמידים לפתור בעיה מילולית דו-שלבית לפי שלבי הפתרון המומלצים ולעזור להם להבין מהי שאלת הביניים . בכל הבעיות בפעילות הזאת שאלת הביניים נתונה, וגם הפעולות הנדרשות נתונות . ב דוגמה וב סעיף א גם התבנית המתאימה לכל אחד ממרכיבי הבעיה הדו-שלבית נתונה . בבעיות שבהמשך התבניות אינן נתונות, אולם חשוב להציע לתלמידים הזקוקים לתבניות לצייר אותן בצד . הפעילות הזאת נועדה לחדד את התובנה שבלי למצוא את שאלת הביניים ואת התשובה שלה ( בין שהחישוב נעשה בעל פה ובין שהוא נעשה בכתב ) אי אפשר לפתור את הבעיה הדו-שלבית . חשוב להדגיש את הקשר בין שתי התבניות ואת המרכיב המשותף להן . פפ יי ננ ת הבלשת הבלש עמוד 180 – ראו פירוט בסוף המדריך ( עמודים 89 – 94 ) בבעיות שב פעילויות 2 ו- 3 על התלמידים לנסח בעצמם את שאלת הביניים ולמצוא איזו פעולת חשבון מתאימה לכל שלב . מומלץ לפתור את הבעיות לפי שלבי העבודה שצוינו בפתיחת הפרק . מטרת הדיון שבסוף פעילות 3 היא להזכיר לתלמידים שאפשר לפתור כל בעיה דו-שלבית באמצעות תרגיל אחד – תרגיל שרשרת שיש בו שתי פעולות . שמעון פתר את בעיה 3 בעזרת תרגיל השרשרת הזה : = 45 : ) 225 + 180 ( האם התרגיל מתאים לפתרון הבעיה ? דד יוןיון 73

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר