עמוד:65

שוב חישוב ב סעיף ג ב פעילות 3 יש לשים לב לנתון הסמוי הנחוץ כדי לחשב את משקל המזון – יש שבעה ימים בשבוע . ג משקל המזון שנותנים לסוס בכל יום קטן פי 55 ממשקל הסוס . כמה ק"ג מזון נותנים לסוס שלו בשבוע ? חישוב : אפשר לפתור את הבעיה הזאת בעזרת שני תרגילים – ראשית לחשב את משקל המזון שאביחי שנותנים לסוס בכל יום ( 10 = 55 : 550 ) , ואחר כך לחשב את משקל המזון שנותנים לו בשבוע ( 70 = 7 × 10 ) . אפשרות נוספת היא לפתור בעזרת תרגיל שרשרת אחד : 70 = 7 × 55 : 550 . כלומר נותנים לסוס 70 ק"ג מזון בשבוע . סעיף ד של הפעילות הזאת מציג בעיה לא שגרתית, שאין תרגיל מסוים שהתלמידים יכולים להשתמש בו כדי לפתור אותה . ד במשק יש גם אווז וארנב . משקל האווז גדול פי 2 ממשקל הארנב . משקל האווז גדול ב- 3 ק"ג ממשקל הארנב . כמה הארנב שוקל ? כמה האווז שוקל ? חישוב : אפשר להגיע לפתרון בעזרת הקשר בין שני המשפטים הנתונים : אם משקל האווז גדול פי 2 ממשקל הארנב, ההפרש בין המשקלים שלהם שווה למשקל הארנב . לפיכך משקל הארנב הוא 3 ק"ג, ומשקל האווז הוא 6 ק"ג . אפשר לתאר את המצב הזה בצורה סכמתית, כך : ההפרש בין משקל האווז משקל האווז משקל הארנב למשקל הארנב משקל הארנב אפשר להציע לתלמידים המתקשים לפתור את הבעיה בשיטה של נסייה וטעייה . כדי לפתור את סעיף ג ב פעילות 4 , על התלמידים לאמוד את משקל המזון שהם אוכלים ביום, ואפשר לקיים על כך דיון . המסקנה שהם אמורים להסיק היא שהקשר בין משקל הגוף למשקל המזון אצל החדף הפוך מאצלם ( ואצל בני אדם בכלל ) – אצל החדף משקל המזון שהוא אוכל ביום גדול ממשקל גופו, ואילו אצל התלמידים משקל המזון שהם אוכלים ביום קטן ממשקל גופם . 65

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר