עמוד:51

ב . חיבור וחיסור ב פעילות 5 על התלמידים להפעיל שיקול דעת בתחומים שונים כמו אומדן ותכונות המספרים . ייתכנו אפשרויות רבות לפתרון . מומלץ לדון עם התלמידים בשיקולים שלהם בבחירת המספרים שהשתמשו בהם בתרגילים . ב פעילות 7 חוזרים לירקות : העגבנייה והפלפל . שוב מוצג תרגיל, העגבנייה מעדיפה לפתור אותו בשיטת האלגוריתם במאונך, ואילו הפלפל מעדיף לפתור בדרך אחרת ומציג את כרטיסי המספרים, שהתלמידים למדו בעזרתם בכיתות ג ו-ד . הוא מציג את 4,000 כ- 4 כרטיסים של 1,000 ( התלמידים יכולים להקיף 4 כרטיסים כאלה בלוח המספרים המחיק ) , ואז מחסיר 100 מ- 1,000 . 1,000 1,000 1,000 1,000 900 תלמידים הזקוקים לכך יכולים להמיר אלף אחד ל- 10 מאות בלוח המספרים המחיק ולהמשיך . כדאי לנהל דיון בכיתה ולשאול : • מה שיטת הפתרון המועדפת עליכם ? • אילו שיטות נוספות אתם מכירים ? ? 4,000 100 אפשרות אחת היא ישר המספרים הריק : פתרון תרגילים על ישר המספרים הריק נלמד בשנים קודמות, והוא מתבסס על היכרות עם רצף המספרים . השימוש בישר מספרים לפתרון תרגילים מאפשר גמישות רבה, מפתח את תובנת המספרים ומכין לפתרון תרגילים בעל פה . • מתי כדאי להשתמש בשיטות השונות ? כדאי לקיים את הדיון הזה מול רשימת תרגילים מתאימה, כלומר תרגילים שנוח יותר לפתור לא במאונך . למשל, יש תלמידים שיעדיפו לפתור את התרגיל ב סעיף ה ב פעילות 8 במאונך . גם ב פעילות 9 העגבנייה והפלפל מציגים את דרכי הפתרון שלהם, וגם בפעילות הזאת הם מעודדים את התלמידים להתבונן במספרים שבתרגיל החיבור, להפעיל שיקולים שונים למציאת התשובות ולא להסתמך על פתרון בעזרת אלגוריתם . נוח לפתור את תרגילי החיבור שבפעילות הזאת על ידי החסרת מספר כלשהו מאחד החלקים והוספתו לחלק האחר . כך מתקבל תרגיל אחר שתוצאתו שווה לתוצאת התרגיל המקורי, אך הוא קל יותר לפתרון . יוצא מן הכלל עמוד 129 – ראו פירוט בסוף המדריך ( עמודים 95 – 104 ) 51

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר