עמוד:37

ו . השבר כמנת חילוק השבר כמנת חילוק 3 עוגה . מחלקים כל עוגה ל- 4 חלקים שווים, כשמחלקים 3 עוגות בין 4 ילדים, כל ילד מקבל 4 3 = 4 : 3 . 3 בסך הכול : 4 1 מכל עוגה, כלומר 4 וכל ילד מקבל 4 במשמעות הזאת המונה של השבר מייצג את מספר השלמים, והמכנה מייצג את מספר הקבוצות שרוצים לחלק אליהן את השלמים . קו השבר מקביל במשמעות שלו לסימן החילוק . יש ביחידה הזאת 3 פעילויות . בכולן מוצגות בעיות של חלוקת עוגות בין ילדים . בכל הסעיפים כל עוגה מחולקת לחלקים שווים לפי מספר הילדים, וכל ילד מקבל חלק אחד מכל עוגה . השאלות מכוונות את התלמידים לוודא שהחלוקה המתוארת היא הוגנת, כלומר שהעוגות מחולקות שווה בשווה בין הילדים, ולמצוא את השבר המתאים לחלק שכל ילד מקבל מהעוגות . כמו כן התלמידים מתבקשים להתאים תרגיל חילוק לכל חלוקה . לבסוף בוחנים את כל תרגילי החילוק ומגיעים להכללה : כל שבר הוא תוצאת תרגיל החילוק של המונה שלו במכנה שלו . 3 הוא המנה של חילוק 3 ב- 5 . 3 למשל, השבר 5 5 : 3 = 5 הערות : • עד כה נתקלו התלמידים בעיקר בתרגילי חילוק שהמחולק בהם גדול מהמחלק, ולכן כשנדרש תרגיל שהמחולק בו קטן מהמחלק תלמידים רבים עשויים לטעות ולהתאים תרגיל הפוך לתרגיל המתבקש . חשוב להזכיר להם כל הזמן את הכינוי המתאים לכל מספר בתרגיל : כמה עוגות מחלקים בין כמה ילדים . • בחלק מהמקרים יש דרכים נוחות יותר לחלק את העוגות מהדרך המתוארת . למשל, כדי לחלק 3 עוגות בין 2 ילדים, כמו ב סעיף ג ב פעילות 3 , קל יותר לתת עוגה שלמה אחת לכל ילד ולחצות רק את העוגה השלישית . הדרכים האלה יידונו בהרחבה בכיתה ו . עם זאת אם התלמידים עצמם מציעים דרכי חלוקה חלופיות, מומלץ לבדוק ולגלות שכל ילד מקבל את אותו מספר עוגות לא משנה באיזו דרך חלוקה בוחרים . מאיר יוסף אלעדזאבמאיר יוסף אלעדזאב מאיר יוסף אלעדזאב אלעד זאב יוסף מאיר 37

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר