עמוד:35

ה . השבר כחלק מכמות - חזרה והעמקה פעילות 16 היא פעילות אתגר, ובה התלמידים נדרשים למצוא את השבר המתאים לכמות חלקית, בניגוד לשאלות האחרות ביחידה, שבהן הם נדרשו למצוא את הכמות החלקית המתאימה לשבר . בסוף היחידה הזאת תהיה נגיעה קלה בנושא הזה, אך הוא יילמד בהרחבה רק בכיתה ו . לכן המטרה בפעילות אינה ללמד שיטה למציאת שבר מתאים לכמות, אלא לאפשר לתלמידים למצוא בעצמם רעיונות ואסטרטגיות המתאימים לשאלה המסוימת הזאת . אפשר להיעזר באומדן ולראות שהכדורים האדומים מעטים יותר מהכדורים הכחולים, כלומר שמספר הכדורים האדומים הוא פחות מחצי מכלל הכדורים . מתוך האפשרויות השבר היחיד הקטן מחצי 2 . כמו כן אפשר לחלק את הכדורים בציור לקבוצות שוות, כך שבכל קבוצה יהיו כדורים הוא 5 מאותו סוג . הכדורים מסודרים כך שנוח לחלק אותם ל- 5 קבוצות של 2 כדורים, ב- 2 קבוצות יש 2 מהכדורים הם כדורים אדומים . כדורים אדומים, כלומר 5 פעילות 17 עוסקת באומדן . התלמידים מתבקשים למצוא את התשובות הנכונות בלי לחשב במדויק את הכמות החלקית . מומלץ לדון עם התלמידים בשיקולים שהנחו אותם בבחירת 17 גדול מחצי, 17 מ- 500 . 20 התשובה המתאימה . ב סעיף א מחפשים את המספר המתאים ל- 20 ולכן המספר המתאים גדול מחצי מ- 500 , כלומר גדול מ- 250 . יש רק אפשרות אחת כזאת . 6 קטן בהרבה מחצי, ולכן אפשר 6 מ- 1,000 . 50 ב סעיף ב מחפשים את המספר המתאים ל- 50 לפסול את האפשרות 600 , משום שהוא גדול מחצי מ- 1,000 . נשארו שתי אפשרויות – 10 6 , ולכן גם את האפשרות הזאת 1 מ- 1,000 , כלומר שבר קטן יותר מ- 50 ו- 120 . 10 הוא 100 אפשר לפסול . נשארה רק אפשרות אחת – 120 דפים . פעילות 18 היא פעילות אתגר, העוסקת במציאת חלק מכמות הנתונה בציור . גם בפעילות הזאת הציור אינו תורם למציאה מהירה של הפתרון . יש למנות את כל התפוזים שעל העץ, 2 מ- 27 ולבחור את הענף המתאים . לגלות שמדובר ב- 27 תפוזים, לחשב כמה הן 9 יוצא מן הכלל עמוד 91 – ראו פירוט בסוף המדריך ( עמודים 95 – 104 ) מטרת פעילות 19 היא לחדד את ההבדל בין מציאת חלק משלם ( שהוא יחידה אחת ) ובין מציאת חלק מכמות . ב פעילויות 20 ו- 21 התלמידים מתנסים במציאת הכמות הכוללת כשהכמות החלקית והשבר המתאים לה נתונים . הנושא הזה יילמד בהרחבה בכיתה ו, והוא מופיע כאן רק לצורך התנסות ראשונית . בפעילויות האלה יש רק שברים יסודיים . התלמידים נעזרים בהמחשה של עוגה המחולקת לחלקים שווים, בדומה לפעילויות בתחילת היחידה . התלמידים מתעדים בטבלה את הכמויות שמצאו וחוקרים את הקשר בין השורות בטבלה . חלק מהתלמידים יוכלו לראות את הקשר בין שאלות מהסוג הזה ובין תרגילי כפל, ותלמידים אחרים יפתרו בעזרת הטבלאות או בעזרת ציורים מתאימים . 35

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר