עמוד:33

ה . השבר כחלק מכמות - חזרה והעמקה ב פעילויות 2 ו- 3 על התלמידים למצוא כמויות מתאימות לשברים שונים בעלי אותו מכנה . יש לעודד את התלמידים למצוא קשרים בין הכמויות שמצאו ולנסות להסביר את הקשרים האלה כהכנה לפעילויות הבאות . ב פעילויות 4 ו- 5 יש למצוא חלק מכמות כשהחלק הוא שבר שאינו שבר יסודי . גם בפעילויות האלה התלמידים נעזרים בהקשר של עוגה מחולקת ומקושטת ומתעדים את הממצאים שלהם בטבלה . העבודה עם הטבלה יחד עם ההמחשה מסייעת לתלמידים להבין את הקשר בין הכמות המתאימה לשבר היסודי ובין הכמות המתאימה לשבר שהמונה שלו שונה מ- 1 . על הקשר הזה דנים במפורש בסוף פעילות 5 . כדאי לבקש מהתלמידים לנסות להסביר מדוע התרגיל המתאים הוא תרגיל כפל . הסבר לדוגמה : מצאנו כמה אגוזים יש על חלק אחד, ועכשיו אנחנו רוצים למצוא כמה אגוזים יש על 5 חלקים כאלה, אז עלינו לכפול ב- 5 . ב פעילויות 6 ו- 7 על התלמידים למצוא חלק מכמות בשברים שאינם שברים יסודיים בלי להיעזר באמצעי המחשה, אלא רק על ידי מילוי הטבלאות וחישובים מתאימים . פפ יי ננ ת הבלשת הבלש עמוד 81 – ראו פירוט בסוף המדריך ( עמודים 89 – 94 ) כתב סתרים - צורות במקום מספרים עמוד 83 ב פעילות 8 עוסקים במשוואות חיסור . אפשר לדון עם התלמידים בדמיון בין כתיבת משוואה מהסוג שהם רגילים אליו ובין הכתיבה בכתב סתרים . תלמידים הזקוקים לכך יכולים לפתור שלומי 5 . כמה אגוזים יש על חלק העוגה שקנה כל אחד ? השלימו את הטבלאות . 1 עוגה, אפשר להיעזר בתרגיל 2 = 6 : 12 . דד יוןיון בסעיף ב, כדי לדעת כמה אגוזים יש על 6 5 עוגה ? באיזה תרגיל אפשר להיעזר כדי לחשב כמה אגוזים יש על 6 א 7 עוגה, בבקשה . 12 כמה ? איזה חלק ? 12 אגוזים 1 1 אגוזים 12 7 אגוזים 12 על חלק העוגה שקנה שלומי יש אגוזים . ב 5 עוגה, בבקשה . 6 כמה ? איזה חלק ? 12 אגוזים 1 1 אגוזים 6 5 אגוזים 6 על חלק העוגה שקנה מרדכי יש אגוזים . מרדכי 33

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר