עמוד:25

ד . פעולות בשברים שהמכנים שלהם שווים פעילות 1 משמשת פעילות פתיחה לנושא היחידה . התלמידים מחברים ומחסרים רבעים וחצאים של שעות ופותרים גם תרגילים במספרים מעורבים מהסוג שיילמד בהמשך היחידה, אולם הכול נעשה בתוך הקשר מוכר של חלקי השעה, והם יכולים להיעזר בציור השעון . התלמידים מתבססים על אינטואיציה ועל היכרות עם הקשר יום-יומי, ואינם נדרשים ללמוד משהו חדש . תלמידים המתקשים לפתור את הפעילות יכולים לדלג עליה בשלב הזה ולחזור אליה בסוף היחידה . פעילויות 2 – 12 עוסקות בחיבור וחיסור שברים ובכפל שבר במספר שלם . ב פעילויות 2 – 4 התלמידים עוסקים בחיבור וחיסור שברים שהמכנים שלהם שווים . בפעילויות האלה ההסתמכות של התלמידים על ייצוג חזותי של השבר יורדת בהדרגה . ב פעילות 2 יש 7 בפסים מחולקים, ובכל התרגילים מופיע השבר הזה – לפעמים כמחובר ציור המתאים לשבר 9 ולפעמים כסכום . ב פעילות 3 התלמידים בוחרים בעצמם את הפסים המחולקים המתאימים לכל תרגיל . עבור חלק מהתלמידים די להתבונן בפסים המחולקים כדי לפתור את התרגיל, ואילו אחרים ירצו לסמן או לצבוע חלקים בכל פס לפי התרגילים . יש להנחות את התלמידים להשתמש בעיפרון משום שלכל צמד פסים מחולקים מתאימים שני תרגילים . לאחד התרגילים אין ציור מתאים . ב דיון התלמידים מתבקשים לדמיין את הציור המתאים ולתאר כיצד אפשר לפתור את התרגיל בלי ציור . הדיון הוא הכנה לפתרון תרגילים ללא המחשה בציור . בסוף הפעילות התלמידים מתבקשים לכתוב תרגילים משלהם המתאימים לציורי הפסים . כתיבה פתוחה של תרגילים לפי מגבלה מסוימת ( במקרה הזה – התאמה לציור ) מחזקת את ההבנה, מחייבת עבודה משמעותית ולא טכנית ומסייעת לפיתוח יצירתיות ועצמאות . פפ יי ננ ת הבלשת הבלש עמוד 52 – ראו פירוט בסוף המדריך ( עמודים 89 – 94 ) ב פעילות 4 התלמידים פותרים תרגילים בלי להסתמך על ציור . כדאי לקרוא יחד איתם את הדוגמה ולעודד אותם להיעזר בדמיון בעת פתירת התרגילים, כמו הילדה שבציור . תלמידים שעדיין מתקשים לפתור בלי לצייר יכולים להיעזר בפסים המחולקים בחלק מהסעיפים . כדאי להדריך אותם לפתור קודם את כל התרגילים שאפשר להמחיש בעזרת הפסים ולאחר מכן לחזור לתרגילים שאין להם פסים מתאימים . עבור התרגילים האלה אפשר לבקש מהתלמידים לתאר בקול את הציור שהיה יכול לעזור להם לפתור אותם . 25

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר