עמוד:28

ד . פעולות בשברים שהמכנים שלהם שווים 2 3 צריך להמיר שלם אחד לשישיות . אם מדברים על פשטידות, יש לחתוך 3 מ- 6 כדי לחסר 6 פשטידה שלמה לשישיות . מתקבל מצב ביניים שבו יש 2 שלמים ו- 8 שישיות . אפשר להציג זאת באופן פורמלי : 2 3 3 - 6 = 6 8 + 2 6 כתיבה מפורשת כזאת של שלב ההמרה מפרקת את פתרון התרגיל לשלבים ומקילה על התלמידים לזכור, ולכן היא מסייעת מאוד לפתור את התרגיל . ב פעילויות 17 – 19 התלמידים מחסרים שברים ממספרים מעורבים באופן דומה לתרגיל שהודגם בפעילות 16 . ב פעילות 17 ממשיכים להשתמש בדימוי של פשטידות כדי לתת משמעות למספר ולהמרה של שלם ( במקרה הזה לשמיניות ) . ב פעילות 18 עוברים לתרגילים מופשטים יותר, ללא סיפור מסגרת, אך המספר הראשון בכל תרגיל מיוצג בפסים מחולקים לצורך המחשה . ב פעילות 19 התלמידים פותרים תרגילים ללא ייצוג חזותי מתאים . מי שזקוק לכך יכול להיעזר בפסים המחיקים כדי לפתור את רוב התרגילים . מומלץ מאוד להמשיך לכתוב מעל המספר הראשון בתרגיל את תרגיל החיבור המייצג את המספר לאחר המרה של השלם, כפי שמודגם בתרגיל הראשון . הכלי הזה יוכל ללוות את התלמידים תמיד ואינו תלוי באמצעי המחשה כזה או אחר . עם זאת אין לחייב את התלמידים לפתור כך . יהיו תלמידים שיפתרו את התרגילים בעזרת אסטרטגיות אחרות . למשל, בעזרת "קפיצות" בגודל שבר יסודי מתאים . תלמידים הפותרים נכון בעזרת אסטרטגיות שפיתחו בעצמם אינם חייבים לתאר בכיתה את המספר אחרי ההמרה . יוצא מן הכלל עמוד 66 – ראו פירוט בסוף המדריך ( עמודים 95 – 104 ) ב פעילויות 21 – 24 התלמידים עוסקים בחיסור מספר מעורב ממספר מעורב . רצף הלימוד דומה מאוד לרצף של הפעילויות שעסקו בחיסור שבר ממספר מעורב : ב פעילויות 21 ו- 22 נצמדים להקשר הנותן משמעות להמרה של שלם, כמו חיתוך של עוגה או פשטידה למנות, וב פעילות 23 פותרים תרגילים באופן מופשט יותר, ללא סיפור המסגרת . פעילות 24 משמשת ליישום של חיסור מספרים מעורבים ללא המחשה . גם בפעילויות האלה נעזרים בהצגת המצב שיתקבל לאחר ההמרה, כפי שרואים בדוגמה ב פעילות 23 : 23 . פתרו . 1 6 3 2 - 7 = 7 8 + 5 7 5 3 7 28

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר