עמוד:27

ד . פעולות בשברים שהמכנים שלהם שווים 1 . כדי לפתור את תרגיל החיבור בדיון צריך בישר שב סעיף א מופיעים מספרים בקפיצות של 11 9 5 . אפשר למנות את הקפיצות או לראות שב- 2 קפיצות מגיעים להתקדם 5 קפיצות מ- 11 3 6 . באופן דומה, כדי לפתור את תרגיל למספר השלם 6 , ולכן ב- 3 קפיצות נוספות מגיעים ל- 11 1 6 . החיסור בדיון אפשר לחזור אחורה 3 קפיצות מ- 11 בהמשך היחידה ילמדו התלמידים לפתור תרגילים במספרים מעורבים באופן שיטתי ולהמיר מספר שלם לשבר ולהפך לפי הצורך . מטרת הדיון היא לחשוף את התלמידים לדרך נוספת, שיטתית פחות, לפתור תרגילים בעזרת רצף המספרים . ב פעילויות 16 – 20 התלמידים עוסקים בחיסור שבר ממספר מעורב, בעיקר במקרים המצריכים המרה ( כלומר מקרים שבהם השבר שמחסרים גדול מהשבר שבמספר המעורב שמחסרים ממנו ) . פעילות 16 משמשת לפתיחת הנושא . הפעילות עוסקת בפשטידות שהתלמידים מכירים מתחילת הפרק . ב"פשטידת שישיות" כל פשטידה מחולקת ל- 6 מנות שוות, ולכן כל מנה היא 1 פשטידה . 6 לפני שמתחילים בפעילות עצמה, כדאי להציג לתלמידים את ציור הפשטידות על הדוכן ולקיים דיון . פשטידת שישיות 2 3 6 אפשר לשאול את התלמידים שאלות על הציור : • כמה פשטידות יש על הדוכן ? 1 פשטידה ? • כמה פשטידות יישארו על הדוכן אם מישהו יזמין 6 • כמה פשטידות יישארו על הדוכן אם מישהו יזמין פשטידה שלמה ? • כמה פשטידות צריך להוריד מהדוכן אם רוצים שיישארו עליו 2 פשטידות שלמות ? 2 פשטידה ? • כמה פשטידות צריך להוריד מהדוכן אם רוצים שיישארו עליו 6 3 פשטידה, ושואלים : 1 פשטידה, כלומר 6 מספרים לתלמידים שמשפחת שני הזמינה 3 מנות של 6 • כיצד אפשר לספק להם את ההזמנה אם יש על הדוכן רק 2 מנות חתוכות ? • כמה פשטידות יישארו על הדוכן אחרי שתסופק ההזמנה ? • איזה תרגיל מתאים למציאת מספר הפשטידות שיישארו על הדוכן ? לאחר הדיון התלמידים יכולים לפתור את הפעילות . 27

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר