עמוד:9

א . השבר כחלק משלם – חזרה והעמקה ב פעילות 10 יש כמה פתרונות אפשריים, וכדאי להתייחס לכך ב דיון לאחר שהתלמידים פותרים את הפעילות . העיגול מחולק ל- 18 חלקים שווים, ולכן אפשר להתאים לכל צבע שבר שהמכנה שלו הוא ,18 כך : 10 . העיגול שלפניכם מחולק ל- 18 חלקים שווים . איזה חלק מהעיגול צבוע בכל צבע ? כתבו שברים מתאימים . ורוד : צהוב : ירוק : כחול : אתגראתגר 5 9 18 3 18 1 18 18 האם כל התלמידים כתבו את אותם שברים ? דד יוןיון האם יש צבעים שמתאימים להם שברים שונים ? עם זאת החלוקה ל- 18 חלקים בנויה כך : העיגול מחולק לשישה חלקים שווים הנפגשים במרכז, 1 , ולחלק הוורוד וכל חלק כזה מחולק ל- 3 חלקים שווים . לכן לחלק הירוק מתאים גם השבר 6 3 . כמו כן מתוך 6 החלקים ה"גדולים" 3 צבועים בוורוד, כלומר בדיוק חצי, מתאים גם השבר 6 1 . ולכן לחלק הוורוד מתאים גם השבר 2 כל הפתרונות האלה נכונים באותה מידה . הדיון בפתרונות השונים ובדרכים השונות להסתכל על החלוקה משמשים הכנה לנושאים שברים שווים, הרחבה וצמצום, שיילמדו בהמשך . יוצא מן הכלל עמוד 11 – ראו פירוט בסוף המדריך ( עמודים 95 – 104 ) פעילויות יוצא מן הכלל עוסקות בקבוצות ובקשרים בין קבוצות . הן משולבות בתוך הפרקים באופן בלתי-תלוי ברצף הלימוד . רוב הפעילויות מיועדות לעבודה עצמאית של התלמידים . הפעילות הזאת היא הראשונה בנושא בכיתה ה, ולכן נדרשת הנחיית מורה . פעילויות 11 – 13 משמשות תזכורת לעבודה עם שברים גדולים מ- 1 ועם מספרים מעורבים . בשלב הזה אין עוסקים במעבר בין שברים למספרים מעורבים, אלא רק בהתאמת שבר או מספר מעורב לציור נתון . מטרת פעילות 11 היא לוודא שהתלמידים יודעים כיצד לכתוב מספר מעורב ומבינים מה כל חלק במספר המעורב מייצג . בחלק השני של הפעילות אפשר לדון במספרים שאינם אחת ושלושה רבעים – כיצד קוראים אותם ואיך ייראה הציור המתאים לכל אחד מהם . מטרת פעילות 12 היא לוודא שהתלמידים יודעים להתאים לציורי העיגולים שבר גדול מ- 1 . 15 . כל עיגול הוא יחידה, ולכן המכנה נקבע לפי מספר מחפשים ציורים המתאימים לשבר 7 9

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר