עמוד:95

ג . כפל מספרים עשרוניים ב פעילות 22 נתון תרגיל כפל פתור במספרים שלמים, ויש לפתור בעזרתו תרגילי כפל במספרים עשרוניים . הינה דוגמה לדרך פתרון של סעיף ה : היעזרו בו כדי לפתור את התרגילים האלה : ב = 82 . 0 # 135 ה = 2 . 8 # 35 . 1 07 . 11 22 . נתון תרגיל פתור : = # 070 11 82 ,135 הגורם הראשון בתרגיל הפתור ( 135 ) גדול פי 100 מהגורם הראשון בתרגיל שיש לפתור ( 35 . 1 ) , והגורם השני בתרגיל הפתור ( 82 ) גדול פי 10 מהגורם השני בתרגיל שיש לפתור ( 2 . 8 ) . כפל ב- 100 ואחר כך כפל ב- 10 שווה לכפל ב- 000 , 1 . לפיכך תוצאת התרגיל שיש לפתור קטנה פי 000 , 1 מתוצאת התרגיל הפתור – 07 . 11 ( = 07 11 000 1 070 11 . , : , ) . פעילויות 24 – 28 עוסקות באומדן – מיומנות שחשוב מאוד לפתח אצל התלמידים בחישובים בכלל ובחישובים במספרים עשרוניים בפרט . דוגמאות לנימוקים אפשריים ב פעילות 24 : סעיף א : < ב = 82 . 0 # 135 א 10 2 # 97 . 4 = # 10 2 5 . אחד הגורמים בתרגיל הוא 2 , והגורם האחר קטן מ- 5 , ולכן התוצאה קטנה מ- 10 . סעיף ב : > ב = 82 . 0 # 135 ב 10 03 . 10 # 1 . 1 אחד הגורמים בתרגיל גדול מ- 10 , והגורם האחר גדול מ- 1 , ולכן התוצאה גדולה מ- 10 . ההכללות שמגיעים אליהן בדיון שבסוף פעילות 25 דומות לאלה שהגיעו אליהן בפעילות 16 שבעמוד 130 בספר לתלמיד . • באילו מקרים התוצאה של תרגיל כפל גדולה מאחד הגורמים ? דד יוןיון • באילו מקרים התוצאה של תרגיל כפל קטנה מאחד הגורמים ? • באילו מקרים התוצאה של תרגיל כפל שווה לאחד הגורמים ? התוצאה של תרגיל כפל גדולה מאחד הגורמים כשכופלים את הגורם במספר גדול מ- 1 . התוצאה של תרגיל כפל קטנה מאחד הגורמים כשכופלים את הגורם במספר קטן מ- 1 . התוצאה של תרגיל כפל שווה לאחד הגורמים כשכופלים את הגורם ב- 1 . 95

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר