עמוד:94

ג . כפל מספרים עשרוניים ג . האם אפשר לפתור את התרגיל בעזרת כפל שברים ? . . . . ) 9 10210 918100 000 1, ( כן, = = = # # 918 0 02 1 9 0 ד . האם אפשר לפתור את התרגיל בעזרת תרגיל עזר זה במספרים שלמים : = # 918 102 9 ? ( כן, בתרגיל העזר במספרים שלמים הגורם הראשון גדול פי 10 מהגורם הראשון בתרגיל הנתון, והגורם השני גדול פי 100 מהגורם השני בתרגיל הנתון . לפיכך התוצאה בתרגיל במספרים שלמים גדולה פי 000 , 1 מתוצאת התרגיל הנתון . לכן אפשר לפתור : = # 0 9 9180 02 1 . . . . ) ב פעילות 18 מוצגות שתי הדרכים לפתור תרגיל כפל של מספר עשרוני במספר עשרוני . ב סעיף א פותרים בעזרת כפל שברים, וב סעיף ב פותרים בעזרת תרגיל עזר במספרים שלמים . סעיף ב דומה לפעילות 8 שבעמוד 127 בספר לתלמיד, שבה הוצגה אותה הדרך בתרגיל שאחד הגורמים בו הוא מספר שלם . אחרי השלמת הסעיף מופיע גם ייצוג גרפי לדרך זו בדוגמה : 000 ,1 : # 100 # 10 = # 52 4 13 = # 052 0 4 0 13 0 . . . התלמידים נוכחים לראות שבשתי הדרכים שבשני הסעיפים מגיעים לאותה התוצאה . חשוב שישלטו בדרכים אלה כדי שבהמשך יוכלו לבחור את דרכי הפתרון לפי התרגיל הנתון ולפי נוחות החישוב . ככ תב סתרים - צורות בתב סתרים - צורות ב ממ קום קום ממ סס פפ ריםרים עמוד 132 פעילות 19 דומה לפעילות 26 בעמוד 119 בספר לתלמיד . כשמציבים את המספרים במקום הצורות מתקבלים שני תרגילי כפל שבשניהם אחד הגורמים הוא 20 . הגורם השני בתרגיל שב סעיף א ( 1 . 0 ) גדול פי 100 מהגורם השני בתרגיל שב סעיף ב ( 001 . 0 ) , ולכן התוצאה המתקבלת ב סעיף א ( 2 ) גדולה פי 100 מהתוצאה המתקבלת ב סעיף ב ( 02 . 0 ) . הינה הפתרון של הפעילות : ככ תב סתרים - צורות בתב סתרים - צורות ב ממ קום קום ממ סס פפ ריםרים 19 . « הציבו ופתרו . « לאיזה מהתרגילים תוצאה גדולה יותר ? פי כמה ? א = # 20 ב = # 20 1 . 0 = 001 . 0 = 001 . 0 1 . 0 02 . 0 2 א 100 94

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר