עמוד:93

ג . כפל מספרים עשרוניים כשכופלים מספר נתון במספר גדול מ- 1 , התוצאה גדולה מהמספר הנתון, וכשכופלים מספר נתון במספר קטן מ- 1 , התוצאה קטנה מהמספר הנתון . הצעה לפעילות מקדימה • מציגים לתלמידים את הביטויים האלה : # < 5 5 # > 5 5 = # 5 5 • מבקשים מהם למצוא אפשרויות שונות להשלמת הביטויים ודנים באפשרויות שהציעו . • מציגים להם ביטויים נוספים : # < 5 50 0 . . # > 5 0 5 0 . . = # 5 0 5 0 . . • מבקשים מהם למצוא אפשרויות שונות להשלמת הביטויים ודנים באפשרויות שהציעו . ב פעילות 17 על התלמידים להבין שכדי למצוא את המחיר של כמות מסוימת של פרי, עליהם להשתמש בתרגיל כפל . למשל, אם מחיר 1 ק"ג של משמשים הוא 14 שקלים, כדי למצוא את המחיר של 2 ק"ג משמשים, יש לפתור את התרגיל = # 14 2 , כלומר המחיר הוא 28 שקלים . התלמידים רגילים לעשות חישובים כאלה כשהמשקל נתון במספרים שלמים, אך לא תמיד ברור להם שהפעולה הנדרשת היא כפל כשהמשקל הנתון הוא מספר עשרוני . למשל, אם מחיר 1 ק"ג של משמשים הוא 14 שקלים, כדי למצוא את המחיר של 2 . 0 ק"ג משמשים, יש לפתור את התרגיל = # 2 140 . , כלומר המחיר הוא 8 . 2 שקלים . הצעה לפעילות נוספת מציגים לתלמידים בעיה : בתיה קנתה שלושה סוגים של פירות מיובשים, ומשקלם הכולל היה 1 ק"ג . מה קנתה בתיה וכמה שילמה ? הציעו אפשרויות שונות . כפל מספר עשרוני במספר עשרוני הצעה לפעילות פתיחה מסכמים עם התלמידים את מה שהם למדו עד כה בנושא : עד כה פתרתם תרגילי כפל של מספר שלם במספר עשרוני . עכשיו תלמדו לפתור גם תרגילי כפל של מספר עשרוני במספר עשרוני . האם דרכי הפתרון הקודמות מתאימות לדעתכם גם לפתירת תרגילים מסוג זה ? דוגמה : # 02 1 9 0 . . א . האם אפשר לפתור את התרגיל בעזרת חיבור חוזר ? ( לא, חיבור חוזר מתאים רק לתרגילי כפל שבהם אחד הגורמים הוא מספר שלם . ) ב . האם אפשר לפתור את התרגיל בעזרת טבלת המבנה העשרוני ? ( לא, טבלת המבנה העשרוני מתאימה רק לתרגילי כפל שבהם אחד הגורמים הוא מספר שלם . ) 93

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר