עמוד:75

ב . חילוק מספרים עשרוניים ב- 10 , ב- 100 וב- 1,000 הצעה לפעילויות נוספות • שואלים את התלמידים מה יהיו המספרים הבאים בסדרה . אפשר לבקש מהם להמשיך את הסדרה לשני הכיוונים ולבדוק באיזו פעולה עליהם להשתמש בכל כיוון . • מבקשים מהתלמידים לבנות בעצמם סדרה כזו, שבה מנת המספרים קבועה . אפשר להוסיף אילוצים, כגון אחד המספרים בסדרה יהיה 6 . 0 , המספר השלישי בסדרה יהיה 000 , 4 וכדומה . פעילויות 7 – 11 עוסקות ביישום של חילוק מספרים עשרוניים ב- 10 בהקשר של המרת יחידות אורך . ב פעילות 7 על התלמידים לעשות המרות של יחידות מידה המתאימות לחילוק ב- 10 : המרת דצימטרים למטרים, סנטימטרים לדצימטרים ומילימטרים לסנטימטרים . ב פעילות 8 ב סעיפים א ו- ב ממירים מילימטרים לסנטימטרים וסנטימטרים לדצימטרים . בשני המקרים הפעולה המתאימה היא חילוק ב- 10 . קשר זה אינו מובן מאליו עבור התלמידים, ולכן חשוב להרגיל אותם להיעזר בטבלה . כך הם ילמדו למצוא את הקשר בין שתי המידות ואת הפעולה המתאימה לצורך ההמרה, בייחוד במצבים שיש בהם מספרים עשרוניים ולא תמיד זוכרים באיזו פעולה יש להשתמש . כשכותבים מספרים בטבלה, קל לראות את הקשרים ביניהם ולהשתמש בכלל המתאים . אפשר להוסיף חץ מעל הטבלה ועליו הקשר הכפלי בין הטורים . לדוגמה, הינה השימוש בטבלה ב סעיף א : 8 . ענו על כל שאלה בעזרת הטבלה . א אורכה של נמלה הוא 7 מ"מ . מה אורכה בסנטימטרים ? איזה תרגיל מתאים לחישוב התשובה ? דד יו יו סנטימטריםמילימטרים 10 101 7 7 . 0 7 . 0 ב דיון כדאי לשאול על הקשר שבין הטורים בטבלה, ומכך להסיק מה התרגיל המתאים כדי לענות על השאלה : 7 . 0 = 10 : 7 . יש לשים לב לכך שב סעיף ג התרגיל המתאים לפתרון הוא תרגיל כפל ולא תרגיל חילוק : ג אורך מכשיר הטלפון הנייד הוא 12 . 0 מטר . מה אורך המכשיר בסנטימטרים ? מטריםסנטימטרים חישוב : 12 12 = 100 12 . 0 100 100 1 12 12 . 0 75

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר