עמוד:67

א . כפל מספרים עשרוניים ב- 10 , ב- 100 וב- 1,000 ב פעילות 8 התלמידים מתרגלים כפל ב- 10 והמרות כפי שלמדו, ובעקבות זאת הם מסכמים ומכלילים מה קורה לכל ספרה כשכופלים מספר עשרוני ב- 10 . כדאי לבקש מהתלמידים לנסות לכפול מספרים נוספים ב- 10 . לצורך כך הם יכולים להיעזר בטבלת המבנה העשרוני המחיקה . הינה ההכללות שיש להגיע אליהן : « התבוננו בטבלאות ובתרגילים ובדקו מה קורה כשכופלים מספר עשרוני ב- 10 : א . ספרת האלפיות "הופכת" לספרת ה . ב . ספרת המאיות "הופכת" לספרת ה . ג . ספרת העשיריות "הופכת" לספרת ה . ד . ספרת היחידות "הופכת" לספרת ה . מאיות עשיריות יחידות עשרות ב דיון שלאחר הכללות אלה התלמידים יכולים לבטא במילים שלהם את הקשר שמצאו, ואין צורך לבקש מהם לתת ניסוחים פורמליים . דיון כזה מביא לידי הכללה ( בראש עמוד 103 ) : כשכופלים מספר עשרוני ב- 10 , הערך של כל ספרה גדל פי 10 , ובטבלת המבנה העשרוני כל הספרות עוברות מקום אחד שמאלה . ז ה נ ראה כ אילו מז י ז י את ה נ קו ד ה העשרו נ ית מ קו אח ד י מ י נ ה . עשרותיחידות עשיריות מאיותאלפיות 5048 המספר המספר 5048 כפול ۰۱ = # 05 84 405 108 . . 05 84 405 8 . . חשוב לשים לב להבדל בכיוונים : לאחר שכופלים ב- 10 , כל ספרה בטבלה העשרונית עוברת מקום אחד שמאלה, כפי שנוכחו התלמידים לראות בפתירת התרגילים, וזה נראה כאילו הנקודה "זזה" מקום אחד ימינה . כדי לעודד מגוון דרכים לפתור את התרגילים, ב פעילות 9 ( עם המורה ) מוצגת דרך נוספת לכפול מספר עשרוני ב- 10 , בעזרת שברים ופילוג : תחילה מפלגים את המספר לפי המבנה העשרוני ( את החלק העשרוני מייצגים כשברים ) , ולאחר מכן כופלים כל מחובר ב- 10 . 67

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר