עמוד:39

ב . חילוק שברים מטרת ה דיון שבסוף הפעילות היא להגיע יחד עם התלמידים להבנה שבמקום לחלק מספר בשבר שהמונה שלו הוא 1 , אפשר לכפול את המספר במכנה של השבר, כלומר במספר ההופכי לשבר . • האם יש במשוואות שפתרתם זוגות של מספרים הופכיים ? דד יוןיון • מה אפשר להסיק מפעילות 10 על חילוק מספר בשבר שהמונה שלו הוא 1 ? ב פעילות 11 יש לפתור שני תרגילים בכל סעיף . המספרים הראשונים בכל זוג תרגילים שווים, והמספרים השניים הופכיים זה לזה . לאחר שהתלמידים פותרים את כל התרגילים הם יכולים להיווכח שבכל סעיף שתי התוצאות שוות . פעילויות 10 ו- 11 מסייעות לתלמידים לראות את הקשר בין חילוק לכפל במספר ההופכי . לאחר הפעילויות נתון הכלל : במקום לחלק במספר מסוים, אפשר לכפול במספר ההופכי לו . שימו לב, בפעילויות שלפני הכלל אין הסבר לסיבה שבגללה הכלל הזה נכון . ההסבר דורש הבנה אלגברית שאינה מתאימה לרמת התלמידים בשלב זה . מטרת הפעילויות היא רק לעורר את המודעות לכך שיש קשר כזה בעזרת דוגמאות פשוטות . אחת הטעויות הנפוצות לאחר ההיכרות עם הכלל היא הפיכה של המספר הלא נכון בתרגיל החילוק . כלומר לעיתים תלמידים הופכים את המספר הראשון, המחולק, במקום את השני, המחלק . ההתנסות עם תרגילים פשוטים שהתלמידים יודעים לפתור גם בלי כפל בהופכי יכולה לשמש עוגן כשהתלמידים שוכחים מה להפוך . ב פעילות 12 על התלמידים ליישם את הכלל, כלומר לפתור תרגילי חילוק בעזרת כפל במספר ההופכי . פפ יי ננ ת הבלשת הבלש עמוד 67 – ראו פירוט בסוף המדריך ( עמודים 141 - 150 ) . גם ב פעילות 13 , כמו בפעילות 4 , התלמידים מיישמים כפל וחילוק שברים בהקשר של מושגים מתחום הגאומטרייה – מצולע, מחומש משוכלל, ריבוע, מלבן, צלע, היקף, שטח ויחידות המידה סנטימטר, מטר ומטר רבוע . 39

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר