עמוד:36

ב . חילוק שברים פעילות 2 מסתיימת ב דיון : איך אפשר לחלק שברים כשהמונים או המכנים אינם מתחלקים זה בזה ? דד יוןיון : . רמז : היעזרו בהרחבה . 25 3 7 למשל, הציעו דרך לפתור את התרגיל = מטרת הדיון היא להכין את התלמידים לשיטה השנייה לפתירת תרגילי חילוק שברים . בראש עמוד 63 בספר לתלמיד מציגים את השיטה השנייה, שלה שני שלבים : א . מרחיבים את השבר הראשון ( המחולק ) כך שאפשר יהיה לחלק מונה במונה ומכנה במכנה . ב . מחלקים מונה במונה ומכנה במכנה ( כפי שעושים בשיטה הראשונה ) . במקרה זה על התלמידים לקבוע באיזה מספר יש להרחיב את השבר הראשון כך שיהיה אפשר לחלק מונה במונה ומכנה במכנה . במקרה של תרגיל חילוק שבו לארבעת המספרים שבמונים ובמכנים אין גורם משותף, יש להרחיב את השבר הראשון במכפלת המונה והמכנה של השבר השני ( המחלק ) : : : 5 27 303 242 13 15 14 = = = 1 14 הרחבה בגורם 6 בתרגיל שבו יש גורמים משותפים, אפשר להרחיב את השבר הראשון במספר הקטן מהמכפלה של המונה והמכנה . למשל, ב סעיף ג של פעילות 3 , המכנה 20 מתחלק במכנה 10 , ולכן אפשר להרחיב את השבר הראשון ב- 3 ולפתור כך : : 1 320 10 1 ג = 3 6 3 60 : = 10 ב פעילות 4 התלמידים מיישמים כפל וחילוק שברים בהקשר של מושגים מתחום הגאומטרייה – מלבן, ריבוע, שטח, היקף, אורך, צלע ויחידות המידה מטר ( יחידת אורך ) ומטר רבוע ( יחידת שטח ) . . אפשר למצוא תשובות מתאימות שבהן 8 15 ב סעיף א יש למצוא שני מספרים שמכפלתם היא מטר, 4 1 15 מטר, 8 מטר ו- 4 15 מטר, 2 מטר ו- 8 15 אורך אחת הצלעות הוא מספר שלם : 1 מטר ו- מטר . כדאי לעודד את התלמידים למצוא גם תשובות שבהן אורכי שתי הצלעות אינם 2 15 מטר ו- מטר . 2 5 מטר ו- 1 3 מטר או 1 2 3 מטר ו- 4 5 מספרים שלמים, למשל 36

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר