עמוד:35

ב . חילוק שברים יתרון : השיטה מתאימה לכל תרגיל של חילוק שברים . חיסרון : לא קל להבין באיזה מספר כדאי להרחיב את השבר הראשון כדי שהמונים והמכנים יתחלקו זה בזה ( תמיד אפשר להרחיב במכפלת המונה והמכנה של השבר השני, ולעיתים אפשר במספר קטן יותר ) . 3 . כפל בהופכי ( החל מעמוד 67 בספר לתלמיד ) במקום לחלק במספר מסוים, אפשר לכפול במספר ההופכי לו . יתרון : קל להבין את האלגוריתם, והשיטה מתאימה לכל תרגיל של חילוק שברים . חיסרון : קשה להבין מדוע השיטה נכונה . ביחידה משולבות גם פעילויות העוסקות בקשרים שבין הגורמים למכפלה, בעיקר כדי לסתור את התפיסה השגויה הנפוצה שלפיה כפל מגדיל וחילוק מקטין . ב פעילות 1 פותרים תרגילי חילוק שאחד הגורמים בהם הוא מספר שלם . זוהי חזרה קצרה על תרגילי החילוק שנלמדו בפרק "כפל וחילוק שברים – חלק א" בספר 16 . יש בפעילות תרגילים משלושה סוגים : א . חילוק שבר ( או מספר מעורב ) במספר שלם ( הדוגמה וסעיפים א ו-ב ) . בשלב זה עוסקים רק בתרגילים שבהם המונה של השבר מתחלק במספר השלם . ב . תרגילי חילוק שהתוצאה שלהם היא מספר שלם ( סעיפים ג, ד, ה, ו ו-ח ) . ג . חילוק מספר שלם במספר שלם ( סעיף ז ) . מטרת תבנית הגורמים והמכפלה בפעילות זו היא לקשר בין תרגיל חילוק שאחד הגורמים בו הוא מספר שלם ובין כפל שבר במספר שלם . בסוף הפעילות מסבים את תשומת לב התלמידים לסוג התרגילים שהם למדו לפתור : עד כה למדתם לפתור תרגילי חילוק במקרים שבהם אחד הגורמים לפחות הוא מספר שלם . ביחידה זו תלמדו לפתור תרגילי חילוק במקרים שבהם שני הגורמים הם שברים . הצעה להרחבת פעילות 1 מבקשים מהתלמידים למצוא תרגילי חילוק נוספים שבהם אחד הגורמים לפחות הוא מספר שלם . כדאי לכוון אותם להמציא תרגילים משלושת הסוגים הנ"ל . ב עמוד 62 בספר לתלמיד מתחילים לעסוק בתרגילי חילוק ששני הגורמים בהם הם מספרים שאינם שלמים ומכירים את השיטה הראשונה לפתור תרגיל חילוק בשברים : חילוק מונה במונה ומכנה במכנה . הבדיקה בעזרת תרגיל כפל נועדה לחזק את הקשר בין האלגוריתם של כפל שברים שנלמד ביחידה א ( כפל מונה במונה ומכנה במכנה ) ובין האלגוריתם של חילוק שברים שנלמד כאן ( חילוק מונה במונה ומכנה במכנה ) . 35

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר