עמוד:50

ב . חילוק שברים ב פעילות 34 יש לפתור שתי בעיות . בשתיהן מופיעים אותם שני מספרים, וכדי לפתור את 1 4 1 : 6 20 43 5 1 3 5 2 3 שתיהן יש לפתור את אותו תרגיל החילוק : = = # אומנם לשתי הבעיות מתאים אותו התרגיל, אך המספר המתאים לתשובה שונה : מטר . 1 3 התשובה לשאלה ב בעיה א : רוחבה של המרפסת הוא 5 התשובה לשאלה ב בעיה ב : יתקבלו 5 קופסאות מלאות של גלידה . ב פעילות 35 כדאי לעודד את התלמידים להתחיל מהמשוואות שקל להם לפתור בעל פה . פעילות 36 נוגעת לאינטואיציה שגויה המשותפת לתלמידים רבים בהקשר של פעולת החילוק, והיא שחילוק היא תמיד פעולה שמקטינה . כלומר אם מחלקים מספר כלשהו במספר כלשהו אחר, מתקבלת תוצאה שהיא קטנה מהמספר הראשון . האינטואיציה בנושא זה נובעת מהכללת יתר, והיא שגויה במקרים שבהם המספר שמחלקים בו הוא 1 או קטן מ- 1 . ב סעיפים א ו- ג כל מספר גדול מ- 1 מתאים . ב סעיפים ב ו- ד כל מספר קטן מ- 1 מתאים . ב פעילות 38 התלמידים פותרים תרגילים בעזרת תרגיל פתור . אומנם התלמידים יכולים לפתור תרגילים אלה גם בלי התרגיל הפתור, אבל כדאי לכוון אותם למצוא איך התרגיל הפתור עוזר . למשל ב סעיף א : א 2 3 354 10 = # : 3 210 5 = : 3 54 2 = 21 5 4 = # = # 4 3 5 4 3 4 3 10 1 10 6 3 10 = 5 המכפלה לחלק לאחד הגורמים שווה לגורם השני . במקום לחלק אפשר לכפול בהופכי . הגורם הראשון קטן פי 3 מהגורם הראשון בתרגיל הפתור . הגורם השני גדול פי 2 מהגורם השני בתרגיל הפתור . פפ יי ננ ת הבלשת הבלש עמוד 81 – ראו פירוט בסוף המדריך ( עמודים 141 - 150 ) . 50

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר