עמוד:32

א . כפל שבר בשבר ככ תב סתרים - צורות בתב סתרים - צורות ב ממ קום קום ממ סס פפ ריםרים עמוד 57 ב פעילות 26 על התלמידים להסתמך על ההכללות מפעילויות 19 ו- 20 ביחידה זו : • כשכופלים מספר ( שונה מ- 0 ) בשבר קטן מ- 1 , הכפל "מקטין" אותו ( דבר הנוגד את האינטואיציה של תלמידים בנוגע לפעולת הכפל, שלפיה כפל הוא פעולה מגדילה ) . • כשכופלים מספר ( שונה מ- 0 ) בשבר השווה ל- 1 , המספר אינו משתנה . כשכופלים מספר ( שונה מ- 0 ) בשבר גדול מ- 1 , הכפל "מגדיל" אותו . תלמידים שעדיין לא הבינו את ההכללות ומתקשים לענות לפיהן, יכולים להציב מספרים שונים במקום העיגול . חשוב לזכור שדוגמאות אלה אינן הוכחה . הינה הפתרון של הפעילות : ככ תב סתרים - צורות בתב סתרים - צורות ב ממ קום קום ממ סס פפ ריםרים 26 . כתבו < או > או = . 99 100 10 9 ג # א # 1 18 18 ד # 1 100 ב # 0 > > < > = פעילויות 27 – 30 נוגעות בקצה המזלג באפשרות לצמצם שברים בתרגיל כפל לפני שפותרים אותו . כשכופלים שברים, לפעמים נוח לכתוב את תרגילי הכפל של המונים ושל המכנים כשלב ביניים, ואז אפשר לצמצם גם לפני שכופלים . 1 5 2 8 5 6 3 4 # = 3 5 4 6 # # = כשכופלים שני שברים על ידי הכפלת המונים והכפלת המכנים, מקבלים פעמים רבות בתוצאה שבר שאפשר לצמצם . זה קורה כשלאחד המונים במכפלה ( או לשניהם ) יש גורם משותף עם אחד המכנים במכפלה ( או עם שניהם ) . אם כותבים את תרגיל הכפל של המונים מעל קו השבר ואת תרגיל הכפל של המכנים מתחת לקו השבר, ומזהים את הגורם המשותף, אפשר לצמצם את השבר בגורם זה לפני שפותרים את תרגילי הכפל ולחסוך בכך חישובים מייגעים שיכולים להוביל לטעויות . צמצום כזה בתרגילי כפל שברים הוא שימושי מאוד ונפוץ מאוד, ולכן כדאי שהתלמידים יכירו אותו . 32

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר