עמוד:29

א . כפל שבר בשבר פעילויות 11 – 14 עוסקות בכפל שברים גדולים מ- 1 ומספרים מעורבים . הדרך לפתור תרגילי כפל של שברים גדולים מ- 1 אינה שונה מהדרך לפתור תרגילי כפל של שברים קטנים מ- 1 , אולם ההצדקה לכך אינה מובנת מאליה, ולכן היא דורשת התייחסות . העיסוק במלבן הצבוע ב פעילות 11 מספק את ההסבר : מ' 5 מ' 3 7 2 אומנם בשני הריבועים יחד יש 30 חלקים, אך כל ריבוע של 1 מ"ר מחולק ל- 15 חלקים שווים, מ"ר . 1 15 כמכפלת המכנים של אורכי צלעות המלבן הירוק . לכן שטחו של כל חלק קטן הוא בסך הכול 14 חלקים כאלה צבועים, כמכפלת המונים של אורכי צלעות המלבן הירוק . לכן שטח מ"ר . 14 15 המלבן הוא אפשר תמיד לכתוב מספרים מעורבים כשברים גדולים מ- 1 . ב פעילויות 13 ו- 14 התלמידים פותרים תרגילי כפל של מספרים מעורבים על ידי כתיבתם כשברים . הערה : בפרק "כפל וחילוק שברים – חלק א" כפלו התלמידים מספר מעורב במספר שלם בעיקר על ידי שימוש בפילוג . כשאחד הגורמים הוא מספר שלם, שימוש בפילוג יכול לחסוך חישובים . עם זאת כשכופלים מספר מעורב בשבר או במספר מעורב אחר, פילוג בדרך כלל מוביל לתרגיל חיבור של שברים בעלי מכנים שונים, והחישוב הופך לארוך ומסורבל . לכן נוח יותר לפתור תרגילים כאלה על ידי כתיבת המספרים המעורבים כשברים, וזו הדרך המוצגת בפרק . 3 10 ב פעילות 15 התלמידים חוזרים לאיור הפתיחה, והפעם הם מתבקשים לחשב כמה הן מכמויות השמן והמיצים שבאיור . כדאי להזכיר לתלמידים כיצד ענו על השאלות בדיון שבאיור 3 10 הפתיחה לפני שלמדו כפל שברים . האם הדרכים שהשתמשו בהן מתאימות גם לחישוב מהכמויות ? 1 5 מהכמויות השונות ? האם הדרכים החדשות שלמדו יכולות להתאים גם למציאת ב פעילויות 16 – 18 התלמידים מיישמים כפל שברים ומספרים מעורבים בהקשרים שונים . פעילויות אלה משמשות גם הכנה לקראת הפעילויות הבאות, שבהן משווים בין גורמים למכפלה בתרגילי כפל שברים . לכן כדאי להפנות את תשומת לב התלמידים לעובדה שב פעילות 16 כופלים את כמויות המצרכים במספר גדול מ- 1 כדי לקבל כמויות גדולות יותר, שיתאימו לתבנית הבינונית . לעומת זאת ב פעילות 17 כופלים את כמויות המצרכים במספר קטן מ- 1 כדי לקבל כמות קטנה יותר של דייסה . 29

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר