עמוד:24

פעילות הפתיחה מ- 2 ק"ג אינה מספר שלם של קילוגרמים, אולם התלמידים יכולים 1 5 בגן יש 2 ק"ג ענבים . : , בעזרת תרגיל הכפל 2 5 למצוא את התשובה בדרכים שונות : בעזרת תרגיל החילוק = 5 2 או בעזרת חלוקה של ארגזי הענבים בדמיון . 1 25 5 = # 2 אבטיח . 1 5 מאבטיח אחד שווה 1 5 האבטיח היחיד הוא תזכורת לכך שירקות אפשר לחתוך . מ- 7 1 5 בגן יש 7 חצילים . בדומה למקרה עם הענבים, התלמידים יכולים לדעת כמה חצילים הם : , בעזרת תרגיל הכפל 7 25 5 חצילים בדרכים שונות : בעזרת תרגיל החילוק = = 1 5 7 , או בעזרת חלוקה של ציורי החצילים בדמיון . 7 5 215 5 = = # 1 7 פפ עילות עילות פפ תיחהתיחה המצב נעשה מורכב יותר כשעוסקים בכמויות המיצים והשמן . 1 1 לי ט ר מ יץ ת פ ו ז ים 4 1 ק’’ג 1 ק’’ג 1 לי ט ר 2 מ יץ ר י מ ו נ י ם 5 ל י ט ר 8 דד יוןיון נתן אוהב לתת . אחרי שהפריש תרומות ומעשרות, הוא רצה לתת לחבריו 1 5 מכל מוצר שיש לו בגן . • כמה דלועים ייתן נתן ? כמה תפוחים ? • כמה קילוגרמים של ענבים הוא ייתן ? • איזה חלק מהאבטיח הוא ייתן ? • כמה חצילים הוא ייתן ? • כמה ליטרים הוא ייתן מכל מיץ ? • כמה ליטרים של שמן הוא ייתן ? ש מ ן ז ית כמויות המיצים ושמן הזית נתונות במספרים לא שלמים של ליטרים . התלמידים צריכים למצוא חלק ממספר שאינו שלם . דיון במקרים אלה יכול להוביל למציאת דרכים לפתור תרגילי כפל ליטר מיץ רימונים . 5 8 שהתלמידים עדיין לא למדו לפתור, למשל במקרה של מיץ הרימונים : יש , 1 55 8 מכמות נתונה מתאים תרגיל כפל, כלומר במקרה הזה מתאים התרגיל = # 1 5 למציאת מכמות נתונה על ידי 1 5 שהתלמידים עדיין לא למדו לפתור . עם זאת הם יודעים שאפשר למצוא : . את התרגיל הזה התלמידים למדו לפתור 1 5 88 חילוק ב- 5 , במקרה זה בעזרת התרגיל = 5 בפרק "כפל וחילוק שברים – חלק א" . לאורך הפרק הלימוד נשען הן על המשמעות של כפל שברים כמציאת חלק מחלק והן על הקשר בין כפל בשבר יסודי לחילוק במכנה . דיון לא פורמלי דרך הציור יכול לאפשר לתלמידים להתחיל את לימוד הפרק כשהם מוכנים וזוכרים את המושגים הרלוונטיים . 24

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר