עמוד:49

מבוא לפרק הטבלאות נועדו לסייע לתלמידים לראות את הקשר בין הכמות הכוללת לכמות החלקית . כמו כן בכיתה ה עסקו התלמידים מעט בשאלות שבהן הכמות החלקית נתונה, ויש למצוא את הכמות הכוללת ( בסוף היחידה "השבר כחלק מכמות – חזרה והעמקה" בפרק "שברים – חלק א", ספר 13 ) . סוגי הבעיות העוסקות בשבר כחלק מכמות בבעיות של חלק מכמות מעורבים בדרך כלל שלושה מרכיבים : הכמות הכוללת, החלק והכמות החלקית . בבעיה טיפוסית נתונים שניים ממרכיבים אלה, ויש למצוא את השלישי . דוגמאות : גבא בכיתה יש 25 תלמידים, 4 5 מהם השתתפו בטיול . ו- כמה תלמידים השתתפו בטיול ? בכיתה יש 25 תלמידים . 20 תלמידים השתתפו בטיול . איזה חלק מהתלמידים השתתפו בטיול ? 4 5 20 תלמידים, שהם מתלמידי הכיתה, השתתפו בטיול . כמה תלמידים יש בכיתה ? צריך לחשב את הכמות צריך למצוא את החלק החלקית . ( השבר ) המתאים לכמות החלקית . צריך לחשב את הכמות הכוללת . בתוכנית הלימודים במתמטיקה לכיתה ו נדרש ללמוד את שלושת הסוגים האלה : א . מציאת הכמות החלקית ( דוגמה א ) – סוג זה מכונה בתוכנית הלימודים "מציאת ערך החלק" . ב . מציאת החלק ( דוגמה ב ) – סוג זה מכונה בתוכנית הלימודים "חישוב החלק" . ג . מציאת הכמות הכוללת ( דוגמה ג ) - סוג זה מכונה בתוכנית הלימודים "מציאת הכמות היסודית" . על פי תוכנית הלימודים, בנושא של מציאת הכמות החלקית ( סוג א ) , לומדים לראשונה שכפל מ- 12 בעזרת תרגיל זה : 2 3 בשבר יכול לשמש למציאת כמות זו . לדוגמה : אפשר לחשב כמה הם ( יש לזכור שהתלמידים יודעים לפתור תרגילי כפל של שבר במספר שלם ) . 2 3 = # 8 12 בפתרון בעיות של חלק מכמות חשוב לזהות נכון את המרכיבים השונים : כשמציגים את המצב הוא החלק , 12 הוא הכמות הכוללת ו- 8 הוא הכמות החלקית . 2 3 מ- 12 הם 8 ", 2 3 " אמצעי המחשה שמשתמשים בו בפרק ככלי עזר לזיהוי המרכיבים של המצב הוא טבלת "חלק מכמות" מחיקה, המצורפת בסוף הספר לתלמיד . התלמידים מכירים טבלה זו מכיתה ה, ובפרק זה היא נועדה בעיקר לארגן את המרכיבים הנתונים בבעיות ולקבוע איזה מרכיב חסר . 49

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר