עמוד:132

231׀ פלא טבע מדריך למורה מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם כְּדֵי לִחְיוֹת צָרִיךְ הֲגָנָה יְצוּרִים מְגִנִים עַל עַצְמָם מִפְּנֵי סַכָּנוֹת כְּמוֹ טוֹרְפִים וּמֶזֶג אֲוִיר . בָּאִיוּר רוֹאִים כַּמָה מִן הַדְרָכִים לַהֲגָנָה . 2 . הַאִם גַם צְמָחִים זְקוּקִים לַהֲגָנָה ? 3 . אִלוּ הֲיִיתֶם יְכוֹלִים לִבְחֹר לְעַצְמְכֶם צוּרַת הֲגָנָה - בְּאֵיזוֹ הֲיִיתֶם בּוֹחֲרִים ? 1 . כִּתְבוּ לְיַד כָּל יְצוּר אֶת מִסְפַּר הַמִשְׁפָּט הַמַתְאִים לוֹ מֵהָעַמוּד הַקוֹדֵם . 34 כדי לחיות צריך הגנה קוראים את הכותרת וחוזרים להשערות של הילדים בעמוד הקודם . מסכמים שהמשותף לכל ההתנהגויות שקראנו עליהן בעמוד הקודם הוא הגנה – כל בעלי החיים זקוקים להגנה וכל אחד עושה זאת בדרך אחרת . פעילות 1 כדי לאפשר לילדים לעבוד בנוחות ולא לדפדף לעמוד הקודם, מקרינים על הלוח את עמוד 30 ב"כותר" . פעילות 2 מחפשים באינטרנט תמונות של הגזע הקוצני של העץ כורזיה . מזהים יחד באיור את העץ הקוצני ושואלים : למה לעץ יש קוצים ? הקוצים מגינים על העץ מפני בעלי חיים שנוהגים להתגרד עליו וכך מזיקים לו . קוצים יכולים להגן על הצמח גם מפני בעלי חיים צמחוניים כמו ארנבים או זחלים . יש צמחים שהפירות שלהם ( כל עוד אינם בשלים ) מכילים חומרים לא טעימים כדי להרחיק טורפים . אבל כשהפירות מבשילים, החומרים האלה מתפרקים ונעלמים . בעלי חיים אוכלים את הפירות וכך מפיצים את הזרעים של הצמח ומבטיחים את קיומו גם בשנה הבאה . פעילות 3 אחרי הפעילות מזהים באיור את האדם באוהל ושואלים : האם בני אדם זקוקים להגנה ? מפני מה ? כיצד בני אדם מגינים על עצמם ? בית, אוהל, בגדים, כובע, קרם הגנה, בריחה / מנוסה, תרופות ועוד . קוגניטיבי רגשי מטרה להכיר את צורך הקיום "הגנה" ולזהות דרכים שבהן בעלי חיים מגינים על עצמם . עמ׳ בחוברת 34 הצעה לפעילות נוספת אומרים שם של בעל חיים והילדים מחקים בתנועות גוף את צורת ההגנה שלו . גילוי וחקירה הסבר הערות לעצמי

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר