עמוד:5

הקדמה אל תלעגו לי : תוכנית חברתית רגשית לכיתות א ' - ב' הרעיון : תוכנית " אל תלעגו לי " לכיתות א ' - ב ' היא חלק מתוכנית מערכתית לכיתות א ' - ו ' בבתי ספר יסודיים . התוכנית עוסקת בתחום החברתי - רגשי : פיתוח מיומנויות רגשיות וחברתיות ועידוד אכפתיות והתחשבות במסגרת הכיתה . התוכנית כוללת שתי יחידות שבכל אחת מהן ארבעה מפגשים . התוכנית משלבת קלפי משחק ודפי עבודה , והמפגשים מתקיימים במסגרת כיתתית בשיעורי " כישורי חיים " . מטרות : התלמידים יכירו מגוון רגשות וילמדו לזהות רגשות אצלם ואצל סביבתם . התלמידים יכירו דרכי הבעה שונות של רגשות . התלמידים ייחשפו לפעולות של אכפתיות והתחשבות . התלמידים ירכשו כלים לקידום אכפתיות בכיתה בצורות שונות . התלמידים ילמדו על דרכים יצירתיות לפתרון סכסוכים , כחלק מאכפתיות בכיתה . רקע ורציונל למיקוד התוכנית בכיתות א ' - ב ' : תוכנית ' אל תלעגו לי ' חשובה בכל גיל , אך יש לה משמעויות ייחודיות וחשיבות רבה דווקא בכיתות א ' - ב ' . ההתפתחות הרגשית בגילאי כיתות א ' - ב ' מרובה בניגודים : מצד אחד , הילדים כבר מרגישים גדולים יותר , ומצד שני הם עדיין יכולים לחוש תחושות של חוסר ביטחון הנובעות מכניסה לעולם הרחב ללא תמיכה אינטנסיבית של ההורים כפי שקיבלו כשהיו צעירים יותר . חוסר ביטחון זה קשור באופן ישיר להתפתחות העצמאות בגילאים אלו , הכוללת שעות מרובות מחוץ לבית , ביקורים אצל חברים ומטלות שונות . על פי אריקסון , בין גיל 6 ל - , 11 תקופת ביה " ס היסודי , הילד עובר משלב הדמיון והמשחק לכניסתו הראשונה אל עולם המבוגרים . גיל זה הוא גיל המעבר משלב ה " אני " לשלב ה " אנחנו " , ממסגרת חוקי המשפחה הבלעדיים למסגרת חוקי החברה המשותפים . הילד הולך לביה " ס , רוכש מיומנויות ומכשיר את עצמו לקראת המקום שיתפוס לאחר מכן בחברה . הילד לומד לחיות כחלק מחברה שיש בה חוקי משחק זהים לכל המשתתפים . דרך הציונים , למשל , הילד לומד מהי משמעותם של שכר ועונש ושל הספק עבודה . הוא לומד את ההנאה שבעבודה וזוכה בהטבות תמורת התמדה . זהו שלב של היצירה הלא פורמלית , וילדים מתחילים לבטא את כישרונותיהם בתחומים שונים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר